Historische Vereniging Schagen e.o.

Blik op het Schager verleden!

Is ons archief kunt u oude stukken vinden van de website.

Het bestuur van de Historische Vereniging Schagen en omstreken wenst u een gezond 2022. De totale lockdown van ons land is weer van de baan. De versoepeling geeft ruimte om nieuwe activiteiten te plannen.

Het programma van de historische vereniging Schagen en omstreken in April en Mei

Het programma staat in het teken van ’75 jaar bevrijding’. Vanwege de Covidpandemie hebben we het twee jaar opgeschoven en kunt u er alsnog van genieten (klik op PDF voor het volledige programma).

Op  woensdag 20 april 20.00 uur trappen we af na de jaarvergadering in de Nieuwe Nes met een lezing over de wapendroppings bij Wadway/Spanbroek in het laatste oorlogsjaar. Twee kleindochters van West-Friese verzetslieden schreven hierover en verzorgen nu een lezing.

In Mei gaan we verder met op 5 mei onder andere de Andrew Sisters, De Krieltjes en Elvis in Alpha op de Loet van 17.00 uur tot 20.30 uur.

Op maandag 9 mei staat in de Nieuwe Nes het Radiopeilstation Schagen op de rol. Aris Homan neemt ons mee vanaf 20.00 uur aan de hand van dia’s in de verborgen wereld van het radiopeilstation in oorlogstijd. Dit mag je niet missen!

Op 14 mei kunt u nog deelnemen aan een bevrijdingstocht te voet of per fiets. In de wandelroute zijn de monumenten en hun verhalen opgenomen. De gidsen vertrekken om 10.00, 11.00 en 12.00. Opgeven via kakelepost@gmail.com.

De route per fiets van ca. 30 kilometer voert door Schagen, de Ruigeweg en ’t Zand. Starten kan tussen 10 en 12 vanaf het Slotplein.

Alle activiteiten zijn voor leden gratis en niet leden betalen € 5,- voor de lezingen en voor de activiteiten in zaal Alpha een tientje.

We rekenen op uw komst!

Het Bestuur

Historische vereniging krijgt een groot ‘geheugen’                                                Schagen, januari 2022

Geschiedenis is er in vele vormen, net als de weerslag van geschiedenis. De website Het geheugen van Schagen probeert zoveel mogelijk van deze vormen te vangen en daar een adequate vertaling van te geven. Het is daarom dat het geheugen van Schagen een mooie toevoeging is voor de Historische Vereniging Schagen en Omstreken.

We zijn dan ook zeer verheugd dat we door Meesterlijk Schagen in de gelegenheid zijn gesteld om het beheer van de website over te nemen. Zowel in tekst, beeld en geluid zijn op de website allerlei zaken over het verleden van Schagen te vinden. Struin gewoon eens rond op de site en laat u inspireren door wat voorgangers daar aan sporen hebben achtergelaten.

Uiteraard hopen wij dat u geraakt door wat u heeft gelezen of gezien zelf het initiatief neemt om een stukje geschiedenis toe te voegen aan de rijke historie die al op de website te vinden is. We zien uw bijdrage tegemoet en verheugen ons op nieuwe historische aanwinsten voor de site.

Adrie Pater, Historische Vereniging Schagen en Omstreken